Joris puzzelt een dino
Dino
Tijdens het dino thema op school, kwam ik het boek ‘Joris puzzelt een dino’ tegen. Geschreven en geïllustreerd door Harmen van Straaten
Ten eerste natuurlijk fijn dat het goed bij het thema dino past, maar de inhoud past ook heel goed bij mij.
Het gaat niet alleen over een dino, maar ook over de mindset.
Inhoud
Het boek gaat over Joris. Hij is een echte winnaar. Hij kan heel veel dingen goed, zonder er veel moeite voor te doen. Hij kan zijn naam achterstevoren zeggen, kan heel goed moeilijke puzzels maken, wint alle wedstrijden en weet heel veel van de dino. Hij laat in de klas ook graag zien dat hij alles weet. Voordat andere kinderen een antwoord kunnen geven, heeft Joris het al gezegd. Nu wil hij graag veel leren over dino’s en besluit stiekem in het museum te blijven slapen. Dit loopt niet helemaal zo af, als Joris graag zou willen.
Joris
Een heleboel mensen zullen ook wel een kind als Joris kennen. Een kind waarbij alles vanzelf lijkt te gaan. Die veel weet van bijzondere onderwerpen. Het is aan de ene kant natuurlijk heel fijn, maar soms vergeten deze kinderen dat ze ook moeite moeten doen voor dingen die ze nog niet kennen.
Op een bepaald moment komen ze een keer iets tegen wat ze nog niet weten of kunnen. Hoe ga je daar dan mee om.
Vluchten of de uitdaging aangaan
Het is belangrijk dat kinderen ervaren dat niet alles vanzelf gaat. Voor sommige dingen moet je hard en veel oefenen voordat je het beheerst. Neem als voorbeeld leren fietsen en zwemmen. Eerst oefenen op een loopfiets, dan met zijwielen, met je ouders als ondersteuning en als laatst zelfstandig zonder zijwielen. Hetzelfde geldt voor zwemmen. Dit kunnen de meeste kinderen zich nog wel herinneren.
Zo ook in dit boek van Joris. Hij ervaart op het laatst van het verhaal, dat toch niet alles zo goed gaat als hij gewend is. Hier kun je met je kind(eren) een goed gesprek over voeren.
Gesprekstof
De volgende vragen kun je aan je kind(eren ) stellen en daarna bespreken;
– Waar ben jij een winnaar in
– Waar heb je heel hard voor moeten oefenen voordat je het kon
– Hoe heb je dat geoefend
– Wat kost jou nog moeite
– Hoe pak je dat aan
– Wanneer kan je het goed genoeg
– Wat doe je als je het goed kan
– Wat doe je als iets mislukt, zoals bij Joris in het boek
Belangrijk is dat je kinderen meegeeft dat het helemaal niet erg is dat je iets nog niet kunt. Door het te proberen, gaat het steeds iets beter. Ook is het van belang om te laten inzien dat fouten maken er echt bij hoort. Door het fouten maken, kun je plannen maken en je strategie bijstellen. Zo blijf je leren. Bespreek ook met kinderen wat voor plan ze maken en in wat voor stapjes ze het plan doorlopen.
Afsluiting
Nadat het boek voorgelezen is, zien kinderen dat ook bij Joris niet alles lukt. Hij kan ontzettend veel, maar dus niet alles. Fijne levensles voor iedereen. Door de prachtige illustraties spreekt niet alleen de tekst aan, maar blijven de kinderen tot het laatst geboeid.
Vooral het versje van juf is fantastisch en een hele mooie afsluiter
‘Joris, het is juist fijn
om niet in alles de beste te zijn.
Want een echte kampioen…
geeft het toe als hij iets niet kan doen.’
Wil je met je kind dus praten over mindset, dan geeft dit boek prachtige gesprekstof.
Hulp nodig
Is het nu heel lastig om dit thuis met je kind te doen en is het wel nodig? Ik denk graag mee. Vrijblijvende informatie is altijd via mijn website te krijgen. Ook via de mail ben ik goed bereikbaar.
website: www.gelukkigbijlammien.nl of mail: info@gelukkigbijlammien.nl
Heel veel voorleesgeluk