Overzicht houden
Problemen met overzicht houden
Een probleem wat ik vaak hoor van ouders is het overzicht houden. Een meisje in mijn praktijk heeft veel moeite met het overzien van alle bezigheden gedurende de dag, week en nabije toekomst. Moeder vertelde dat ze wel honderd keer zegt wat ze gaan doen, maar dat het op een of andere manier niet opgenomen wordt door haar dochter. Dat zorgt voor veel stress bij het meisje en veel ergernis bij de rest van het gezin.
Voorbeeld uit de praktijk
Ik vraag moeder voorbeelden te noemen van deze situaties. Moeder zucht en dochter kijkt redelijk boos. Moeder begint te vertellen en ik heb met het meisje afgesproken dat ze een tekening mag maken. Ze tekent een huis. Twee vliegen in een klap. Moeder kan haar verhaal kwijt en de dochter kan even lekker tekenen en daar haal ik straks de informatie uit. Heel handig als je tekeningen kunt lezen. Moeder vertelt over het begin van de dag. Een boel ergernis over het niet op willen schieten en lastig gedrag. Natuurlijk als iedereen haast heeft om op tijd op het werk en school te komen. Dit gaat elke dag aan. Ook afspraken na schooltijd en in het weekend zijn soms lastig. Dochter heeft soms iets anders in het hoofd en kan zich dan moeilijk schikken naar de afspraken van ouders.
Tekening lezen
Inmiddels is het meisje ook klaar met haar tekening. Aan de details te zien heeft de dochter behoefte aan veel structuur. Ze let heel goed op de details. Verder zie ik door te kijken naar het dak van het huis dat haar hoofd heel vol zit. Ook vindt ze het lastig om haar gevoelens te uiten. Ze wordt dan boos en kan het moeilijk loslaten. Zo zie ik al heel veel in een tekening en dat is handig als kinderen het lastig vinden om over hun gevoelens te praten. Doordat ze zo’n vol hoofd heeft zal overzicht houden ook lastiger zijn.
Spiegelen
Ik vraag haar of ze wil toveren. Zo noem ik het spiegelen bij kinderen. Dat lijkt haar heel interessant. We maken een blaadje met ik en een blaadje met zonder boos worden naar school. Eerst voelen op ik. Wat heb je nodig. Ze wiebelt heel erg en gaat heen en weer. We vullen aan, door woorden op het blaadje te schrijven, totdat ze stevig staat en veel rustiger oogt. Als het goed voelt voor haar, gaan we naar het andere blaadje. Hierbij vullen we ook weer aan tot het goed voelt. Dan gaat ze met een voet op het ik blaadje en met de andere op het zonder boos worden naar school blaadje. We laten de blaadjes weer lief voor elkaar zijn. Na afloop zie ik een meisje wat veel rustiger is en ook meer rust uit haar ogen straalt. Dit klinkt heel raar, maar het werkt echt heel goed. Kinderen kunnen heel goed aan geven waar ze behoefte aan hebben of wat nog beter kan gaan.
Spel
We sluiten af met een spel. Op deze manier spelen alle partijen samen en voelen we verbinding met elkaar. Dat is een heel leuke bezigheid voor iedereen. Tijdens de gelukstraining doen we soms heel intensieve dingen die best confronterend kunnen zijn. Door een ontspannen afsluiting gaat iedereen met een heel goed gevoel weg. De ontwikkelpunten zijn besproken en komen zo eventjes wat meer op de achtergrond.
Afsluiting
Voor deze sessie is het genoeg. Ik bespreek alle punten nog even na en in het verslagje wat ik mail, staan alle ontwikkelpunten nog eens genoemd. Om meer structuur en overzicht in het dagelijks leven te brengen, geef ik als suggestie om een kinderplanbord te gaan gebruiken. De kinderplanborden zijn er in verschillende versies. Voor de kleinsten zelfs met pictogrammen. Door met de kinderen de dag planning ’s morgens na het opstaan of ’s avonds voor naar bed gaan te bespreken weten ze wat er gaat komen en kunnen ze beter overzicht houden. Ook kunnen ze de planning nog eens bekijken, als ze het gedurende de dag niet meer weten.
Verder geef ik vaak de suggestie om een kookwekker te gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens het eten. Hoe lang moeten ze stil blijven zitten, of hoeveel tijd is er om aan te kleden, hoe lang duurt het voor dat jullie vertrekken enz.
Elke nieuwe gelukstraining kijken we weer wat ouders en kind nodig hebben. Daar sluit ik op aan. Mocht je ook een vraag hebben, ik denk graag mee.
Gelukkige groet,