Selecteer een pagina

Boggle spelen

Wij spelen thuis graag spelletjes. Door het spelen van spelletjes leer je veel vaardigheden. Er wordt veel tijd besteed aan het ontwikkelen van executieve functies. Deze functies heb je nodig om te functioneren. Nu kun je deze functies op veel verschillende manieren leren. Ik geef er de voorkeur aan dit mede te doen door spelletjes te spelen. Er zijn verschillende spelletjes waarbij je verschillende executieve functies ontwikkelt. Komende blogs bespreek ik verschillende spelletjes en welke executieve functies je ontwikkelt bij het spelen van het desbetreffende spel. Deze keer bespreek ik het spel Boggle.

 

Basis functies

Bij de executieve functies heb je basisfuncties. Als je deze goed ontwikkelt, kun je daarna verder met de ontwikkeling van de meer specifieke functies. De basis functies zijn respons-inhibitie en werkgeheugen. Als deze functies beheerst worden kun je de meer complexe functies ontwikkelen. Er zijn in totaal 11 executieve vaardigheden. Deze komen in de volgende blogs aan de orde bij het bespreken van de spelletjes. Op deze wijze is het voor iedereen goed te begrijpen en meteen toepasbaar.

 

Boggle

Het spel van dit blog is Boggle. Dit spel heb ik al heel lang. Vroeger speelde ik dit al graag. Het is een spel met dobbelstenen met daarop letters. De dobbelstenen worden geschud in het  daarbij behorende bakje. Het is de bedoeling  zoveel mogelijk woorden (van minimaal 3 letters) te vinden. Die schrijf je op. Je hebt drie minuten de tijd. De tijd wordt bijgehouden met een zandloper.

Na afloop tel je de woorden die je gemaakt hebt. Je controleert of andere spelers ze ook hebben. De woorden die overblijven zijn punten waard.

Het spel duurt ongeveer 5 minuten per keer.

 

Welke executieve functies ontwikkel je met dit spel

werkgeheugen

Kinderen moeten de spelregels kunnen onthouden om een spel te spelen en het kunnen toepassen. Ze maken gebruik van hun werkgeheugen. Om het werkgeheugen te ontwikkelen is het zaak om regelmatig spelletjes te doen. Kinderen moeten leren strategisch te spelen en na te denken over wat handig is. Dat lukt alleen als ze onthouden hoe ze het spel eerder hebben gespeeld.

Het werkgeheugen wordt door bijna alle spelletjes geoefend.

 

emotieregulatie

Het is het vermogen om emotionele reacties onder controle te hebben. Je kunt binnen korte tijd herstellen van een teleurstelling. Het kind kan beter delen. De zenuwen zijn onder controle. Soms zijn kinderen nog wel gespannen, maar het beïnvloedt het functioneren niet.

Een kind moet leren omgaan met teleurstellingen. Door ervaringen met teleurstelling op te doen en daar over te praten, leert een kind dat teleurstellingen geen reden zijn tot opgeven. Frustraties, tegenslagen en teleurstellingen kunnen ook energie geven om het nog eens te proberen. Daag jezelf uit. Daarvoor moet je wel met emoties om kunnen gaan.

Kun je goed met emoties omgaan dan kan je goed overleggen, compromissen sluiten, sussen bij ruzies en is winnen niet altijd het meest belangrijk.

 

Volgehouden aandacht

Bij dit spel moet je minimaal 3 minuten je aandacht kunnen richten op de letters. Je moet dus de vaardigheid ontwikkeld hebben om aandacht te schenken aan de activiteit waar je mee bezig bent. Zelf als je afgeleid, vermoeid of verveeld bent. Nu zal dit bij een spel minder snel plaatsvinden, omdat je volop bezig bent met het vormen van woorden.  Door de zandloper zal het kind goed kunnen zien hoe lang het spel nog zal duren en de aandacht erbij gehouden moet worden.

In mijn volgende blog zal ik een ander spel bespreken en de executieve functies die daarbij gebruikt worden.

 

Mocht jouw kind ook moeite hebben met deze vaardigheden, dan kan ik deze in mijn praktijk oefenen. Dit doe ik ook regelmatig door middel van het spelen van spelletjes. Kinderen leren zo spelenderwijs doelgericht executieve vaardigheden. Ook geef ik ouders tips hoe deze vaardigheden in de thuissituaties toegepast kunnen worden. Welkom bij ‘Gelukkig bij Lammien’

 

Heerlijk ontspannen met je kind(eren). Veel massage geluk.


Bewaren

Bewaren